Funkcje liniowe




Wykres i wzór ogólny

Wykresem funkcji liniowej jest prosta


Wzór ogólny funkcji liniowej:
f(x) = ax + b, x ∈ R


Zadanie 1
Określ, czy podana funkcja jest liniowa

a)$$f(x)=\sqrt{507 \times 32\over {32^2}}\times x$$
b)$$f(b)=x+b^2$$
c)$$f(a)=10$$


Monotoniczność funkcji

Liczbę a nazywa się współczynnikiem kierunkowym funkcji, ponieważ to ona decyduje o tym, czy funkcja liniowa będzie rosła, czy malała lub może będzie stała.

$$f \uparrow <=> a>0 $$ $$f_{stała} <=> a=0 $$ $$f \downarrow <=> a<0 $$


Zadanie 2
Określ, czy funkcja jest malejąca, stała lub rosnąca.

a)$$f(x)={37x\over500^2}$$
b)$$f(d)=-d*{({1\over2}-{1\over3})\over(-{1\over2})^2}+\sqrt[3]{125}-{4\over2}$$
c)$$f(a)=((19+53)^2-(34+38)^2) \times a \times {{2^{10}\over1024}-\pi^2\times3,94\over\sqrt{81}\times\pi} + 46725386892347\pi$$


Funkcja przechodząca przez punkt

Aby sprawdzić, czy funkcja przechodzi przez dany punkt P(x,y) wystarczy podstawić we wzorze funkcji f(x)=ax+b pod x współrzędną x punktu P i pod f(x) współrzędną y punktu P, jeśli to równanie będzie tożsame, to oznacza, że funkcja przechodzi przez punkt P, jeśli będzie sprzeczne, to funkcja nie przechodzi przez punkt P


Zadanie 3
Określ, czy funkcja f przechodzi przez punkt P.

a)$$f(x)={2\over3}x+7\qquad P(6,11)$$
b)$$f(x)=-x+4 \qquad P(-2,5)$$
c)$$f(x)=35\sqrt{2}x-(6^2+6-\sqrt{3}) - 14\sqrt{2}x \qquad P(\sqrt{2},\sqrt{3})$$



Punkt wspólny kilku funkcji

Umieszczając dwie funkcje liniowe na wykresie (dwie proste), mogą one mieć jeden punkt wspólny (przecinające się), nieskończenie wiele (pokrywające się) lub mogą nie mieć ich wcale (rozłączne).


Sprawdzając, ile punktów wspólnych mają dwie funkcje, należy obie zamknąć w jednym układzie równań i rozwiązać go odpowiednią metodą.

Przykład
Sprawdź, ile punktów wspólnych mają dwie podane funkcje
y=ax + b
y=cx + d
Rozwiązanie:

$$ \begin{cases} y=ax + b \\ y=cx + d \end{cases}$$

Jeżeli wyszła tożsamość (np.: 10=10, 0=0), to funkcje pokrywają się, więc mają nieskończenie wiele punktów wspólnych. W przypadku sprzeczności (np.: 0=5, 10=3) są to funkcje rozłączne, czyli nie mają punktów wspólnych. Jeśli wychodzi konkretny wynik (np.: y=4 i x=1), to znaczy, że funkcje mają jeden punkt wspólny. Aby określić, gdzie znajduje się pojedynczy punkt wspólny, należy obliczyć z układu x=? i y=? i podstawić do danych punktu P(x,y)


Zadanie 4
Określ, ile punktów wspólnych mają podane proste, w przypadku pojedynczego punktu wspólnego oblicz jego współrzędne.

a)$$3y=5x+6$$$$3y=11x+30$$
b)$$y=3x+10$$$$7y=21x+22$$
c)$$3y=12x+9$$$$y=4x+3$$


Obliczanie miejsc zerowych

Miejsca zerowe to nic innego jak punkt P(x,0), czyli szukamy, dla jakiego x funkcja będzie wynosiła 0. Aby obliczyć miejsce zerowe, należy w przykładowym wzorze y = ax + b podstawić 0 pod y dzięki czemu wychodzi 0 = ax + b, a tutaj mamy tylko jedną zmienną (x), więc obliczamy ją i mamy odpowiedź


Zadanie 5
Oblicz miejsce zerowe funkcji.

a)$$y=5x+3$$
b)$$3y=x-5$$
c)$$y={x\over2}+{x\over3}-{25x\over30}+20$$